:: اخبار و مقالات::

بازدید مدیر هماهنگی ترویج سازمان از تشکیل کمیته کشت قراردادی رضویه

بازدید مدیر هماهنگی ترویج سازمان از تشکیل کمیته کشت قراردادی رضویه

بازدید مدیر هماهنگی ترویج سازمان از تشکیل کمیته کشت قراردادی رضویه

بازدید مدیر هماهنگی ترویج سازمان از تشکیل کمیته کشت قراردادی رضویه

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهدبازدید مدیر هماهنگی ترویج سازمان وتشکیل کمیته وقرادادکشت بین مراکزغیردولتی وخدمات فنی مشاوره باکشاورز و جمع از مسئولین در بخش رضویه شهرستان مشهد انجام گرفت.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رضویه گفت :

بازدید وتشکیل کمیته جهت قرادادکشت بین مراکزغیردولتی وخدمات فنی مشاوره باکشاورز بانظارت مدیریت بخش به جهت بالابردن راندمان تولید ونظارت کارشناسان وارائه توصیه های فنی واستفاده کودهای ریزمغذی جهت افزایش عملکرد در و احدسطح جهت تشویق وتاییدکشاورز به انجام قرارداد انجام گرفت

محمد صادق گوهرشاهی گفت:

خرده مالک بودن کشاورزان و کم سوادی بخش از آنان از سویی و کوچک شدن اراضی کشاورزی به علت اجرای قانون ارث باعث شده بهره وری و عملکرد تولید اراضی کم و سرانه درآمد کشاورزان پایین باشد.

از طرفی افزایش هزینه‌های تولید از جمله کاشت، داشت و برداشت و نهاده‌هایی بذر و کود و سموم شیمیایی و اجاره ماشین آلات کشاورزی شخم و دیسک و سمپاشی و برداشت بعلاوه هزینه‌های کارگر و حمل و نقل محصول فشار زیادی به کشاورز وارد کند.

افزایش چند برابری هزینه‌ها در کنار مشکل فروش محصول دیگر نایی برای کشاورز باقی نمی‌گذارد تا از پس هزینه‌های تولید برآید.

اگر چه دولت با خرید تضمینی محصولات استراتژیک مانند گندم و کلزا تا حدودی به اقتصاد کشاورزی کمک کرده است.

به علت تبانی دلالان با کارخانه داران در پایین نگه داشتن قیمت خرید محصول موجب روند نزولی قیمت در برخی محصولات از آغاز برداشت تا پایان فصل می‌شود که کشاورز به شخم زمین با محصول و کشت محصول بعدی مجبور می‌شود .

وی گفت :

البته اجرای الگوی کشت می‌تواند از ورود حجم انبوهی محصول همزمان به بازار و افت قیمت زیاد جلوگیری کندکه برخی کشاورزان به علت نداشتن آگاهی از مزایای آن کمتر به این الگوی کشت توجه می‌کنند و روند عرضه و تقاضای بازار را به هم می‌زنند.

کاهش بارندگی در سال‌های خشکسالی هم مزید بر علت شده است.

وی گفت :

راهکاری قدیمی با شکل و شمایل جدید وجود دارد که می‌تواند به کشاورز کمک کند.

کشاورزان برای پیش فروش محصول خود با با شرکتها قرارداد شفاهی یا مکتوب می‌بستند و تا حدودی خیال کشاورز را از فروش محصول خود راحت می‌کرد.

بر اساس این قرارداد کشاورز در طول فصل کشت هزینه‌های کاشت داشت و برداشت را از خریدار می‌گرفت و محصول خود را به او تحویل می‌داد و نگران هزینه‌های تولید یا فروش نرفتن محصول نبود و بار فروش هم قیمت مشخص و تعیین شده را به کشاورز پرداخت می‌کرد.

این روش قدیمی امروزه با نام (کشت قراردادی) در بین کشاورزان و صاحبان کارخانه‌های تولیدی برقرار شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا