:: اخبار و مقالات::::مقالات::

کود ماکرو چیست ؟کود ماکرو چه تاثیری بر بازدهی محصولات زراعی دارد؟

فواید مصرف کود ماکرو چیست؟

کود ماکرو چیست و چه تاثیری بر بازدهی محصولات زراعی دارد؟

کود ماکرو به کودهای سنتتیکی گفته می شود که عمدتا شامل سه ماده اصلی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K )هستند و به عنوان کودهای NPK یا کودهای ترکیبی نیز شناخته می شوند.

 

گیاهان مقداری از عناصر مغذی مورد نیازخود را از خاکی که در آن رشد می کنند تأمین می کنند در حالی که سایر مواد مغذی از کود حاصل می شود. اگرچه هر یک از عناصر مغذی موجود در کود نقش های مختلفی را ایفا می کنند اما به طور کلی نیتروژن رشد قوی برگ ها را تشویق می کند ، فسفر باعث گلدهی و جوانه زدن می شود و پتاسیم رشد ریشه را تقویت می کند.

فواید مصرف کود ماکرو چیست؟

مواد مغذی اصلی موجود در کودهای درشت مغذی که برای رشد گیاه عبارتند از:

این عناصر اصلی به عنوان عناصردرشت مغذی طبقه بندی می شوند و معمولاً اولین عناصری هستند که کمبود آنها در خاک مشاهده می شود زیرا گیاهان مقدار زیادی  از آنها را برای رشد و بقای خود استفاده می کنند. علاوه بر این ، این عناصر می توانند به طور طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوا به ویژه در فصول بارانی یا گرم از خاک شسته شوند. به همین دلیل نیاز به کودهای ماکرو هرچه بیشتر احساس می شود. نحوه مصرف کود ماکرو و زمان مصرف کود ماکرو نیز بر رشد گیاهان به شدت تاثیرگذار است.

نیتروژن (N) :

نیتروژن مهمترین جز برای حمایت از رشد گیاه محسوب می شود.این ماده به گیاهان انرژی لازم برای رشد و تولید میوه یا سبزیجات را می دهد. نیتروژن بسیار حیاتی است زیرا جز اصلی کلروفیل است ، ترکیبی که گیاهان از طریق آن از انرژی نور خورشید  برای تولید قند از آب و دی اکسید کربن (یعنی فتوسنتز) استفاده می کنند.

نیتروژن بخشی از مولکول کلروفیل است که به گیاهان رنگ سبز می بخشد  کمبود نیتروژن به عنوان زردی کلی (کلروز) گیاه نشان داده می شود. از آنجا که نیتروژن می تواند در گیاه حرکت کند ، برگ های قدیمی اغلب بیش از برگ های جدید زرد رنگ هستند.

فسفر (P) :

فسفر “عنصر انرژی” است.  گیاهان باید از دانه تا زمان برداشت فسفر ثابت داشته باشند. فسفر به ویژه در مراحل اولیه ریشه زایی مفید است اما در تولید میوه و گل نیز به گیاه انرژی می دهد.

فسفر در فتوسنتز ، تنفس ، ذخیره و انتقال انرژی ، تقسیم سلولی ، بزرگ شدن سلول و چندین فرآیند دیگر در گیاهان نقش دارد. یک گیاه باید فسفر داشته باشد تا چرخه تولید طبیعی خود را کامل کند.

پتاسیم (K):

 

پتاسیم “عنصر سلامتی” است. این ماده بیشتر از هر عنصر دیگری به کیفیت میوه و گل کمک می کند.

این عنصر به مقاومت  گیاه در برابر بیماری کمک می کند و به بهبود حرکت مایع در داخل گیاه ، ساقه ها و ریشه ها کمک می کند. بسیاری از واکنش های آنزیمی به پتاسیم احتیاج دارند و به جذب سیلیس و بهبود کیفیت میوه کمک می کند. شکوفه و گل ها اغلب حاوی سطح بالایی از پتاسیم هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا